Villafranca

1 juli 2015 - Pamplona, Spanje

Na een paar dagen ploeteren over steile bergen en langs heerlijke afdalingen zijn we nu in Villafranca aangekomen. Het waren zware dagen onder hoge temperaturen , zo'n 36 graden, kwamen we tamelijk uitgewoond hier aan. Daarom hebben we vandaag een heerlijke rustdag genomen, lekker uitgeslapen in een refugio, een heerlijk ontbeitje genoten terwijl de wandelende ploeteraars ons terrasje passeerden. Deze refugio's bestaan veelal uit oude prachtig gerestaureerde kloosters of herbergen, waar je voor 5 of hooguit 10 euro kunt overnachten, een heerlijke maaltijd kunt genieten voor hooguit €10,00, en de mensen heel vriendelijk zijn. De heilige Jacobus is wat dat betreft goed met zijn tijd meegegaan. Het speciale van de laatste paar dagen is, dat we nu steeds denken aan de hoeveelheid kilometers die we nog moeten doen, terwijl we voordeel steeds heel trots waren op de kilometers die we al hadden afgelegd. Flip had gisteren materiaalpech. Een gebroken spaak in zijn achterwiel. Een plaatselijk fietsclub, die met een wedstrijd mountainbiken bezig waren heeft er voor gezorgd dat alles weer in orde kwam. Zeer vriendelijke mensen die ons zelfs van een hapje en een drankje voorzagen onder zeer warme omstandigheden. In een woord "Geweldig!" Nog zo'n 200 km moeten we afleggen, maar wel over een paar zeer zware bergen en waarschijnlijklijk onder hoge temperaturen. Dat wordt dus vroeger vertrekken, hetgeen voor ons toch wel een moeilijke opgave zal zijn. Maar op dit moment genieten we van een heerlijk biertje in alle rust en maken ons op voor het gevecht van morgen. We denken nog een dag of vier nodig te hebben om Santiago te bereiken, een einddoel waar velen ons niet in staat toe hebben geacht. Maar......we zijn er nog niet. We hebben wel wat kilo aan gewicht verloren en we beginnen onze bruiden steeds meer te missen en de kinderen natuurlijk ook. Als Rob een foto of filmpje van Suzie ziet zie je hem een tikje week worden, haha! Donderdag zijn we in Santiago verwachten we en dan gaan we een vliegtuigje regelen. Groet uit een zinderend Spanje.

1. Dick Stammes:
    1 juli 2015
    Hollandse Helden op Spaanse Terrassen. Dat heeft iets verfrissends. Buena suerte, amigos!
  2. Doewie:
    Heren toch! Dit laatste bericht kan toch niet kloppen! Als ik het mag inschatten hebben jullie vandaag een lange afdaling naar S. de C. achter de wielen en zitten jullie nu tussen uitgeputte doch tevreden pelgrims aan een goddelijk biertje.
  3. Yvonne Spaansen:
    1 juli 2015
    Wat zijn jullie toch een kanjers met een onwijs doorzettingsvermogen. Na zo'n zware rit en dan nog lekker aan een pintje zitten. Bij ons is er de triatlon met 30graden.Dus wordt ook een beetje afzien.Heel.veel sterkte voor de laatste dagen. Gr Peter en Yvonne.
  4. Erna smak:
    2 juli 2015
    Toppie hoor wat jullie gepresenteerd hebben....veel respect voor.Ik snap dat jullie naar de meisjes verlangen maar geniet nog ff van de laatste dagen en ja dan ben je zomaar weer in Nierup...met een vreselijk mooi ervaring rijker....